Tuesday 15 January 2008

Forskare "botar" homosexuella banaflugor

Ganska gammal artikel iofs då den är ifrån från 10e december men jag tycker det är intressant ändå.
Artikeln i sig har jag inte så mycket att säga om men det är ju lätt att dra kopplingar till oss människor.
Jag har läst och hört lite diskussioner om både den artikeln och liknande saker tidigare där man pratar om huruvida det är rätt eller fel att "bota" människor från homosexualitet.
X-Men filmerna tycker jag är en trevlig allegori på just detta.
Jag tycker själv hela saken är vidrig.
Vi vet att vi kan ändra massa drag hos människor, vi kan "bota" blåögdhet om vi vill det och vi kan "bota" i princip vad fan som helst.
Nu är inte så att vinklingen med "bota" finns i artikeln utan den är i sig rent vetenskaplig artikel som är ganska intressant på det sättet men där har jag inte så mycket att tillföra utan jag fokuserar på hur artikeln tas emot hos folk.
Att homosexualitet öht faktiskt ses som något där "bota" ens går att applicera på förbluffar mig och det är rent vidrigt att det fortfarande ses på det sättet.
Homosexualitet accepteras allt mer men det är fortfarande så att dom flesta verkar tänka: "Jag har inget emot homosexuella, men om man kan se till att alla som föds är hetero så ser jag väll inget fel i det."
Jämför t.ex:
"Jag har inget emot mörkhyade, men om man kan se till att alla som föds är vita så ser jag väll inget fel i det."
Orkar inte skriva något vettigare, blir bara så trött.

No comments: